October 23, 2010

Hvordan kan historier fungere som medicin?

Clarissa Pinkola Estés: Stories instantaneously bypass the ego. The ego cannot absorb the entire pith of story. The ego hears the story as a form of entertainment. While the ego is kept happy, thinking it is being entertained, the soul and the spirit are listening deeply. The flow of images in stories is medicine—similar medicine to listening to the ocean or gazing at sunrises. No direct interaction has occurred—the ocean did not jump into your body and fill you. But there is something about seeing, hearing, and smelling the ocean that has bypassed the ego, and straightened out many things that were in disarray within the psyche. Some people are remedied by thunderstorms, some by music, some by the voice of a person they love.

Story has the same kind of influence. It flows where it is needed, and applies itself there—like an antibiotic that finds the source of the infection and concentrates there. The story helps to make that part of the psyche clear and strong again.
***************
Jeg læste "Kvinder der løber med ulve" i 80erne, og var optaget af den stemning og visdom, som der lå i de gamle historier. Os der er i min generation, har ikke en gammel bedstemor, som kunne indvie os i kvindemysterierne, eller det som Clarissa kalder "Vild-kvinden som arketype".n
Det er historier fra folkeeventyrene, kunsteventyrene, myter og religion etc. som hun fortæller, og jeg har købt audiofiler på 13 timer, hvor hun fortæller historierne og kommenterer på dem med ægte livserfaring.
Jeg er vild med den måde Clarissa forklarer hvordan medicinen virker.
Når jeg lytter til disse historier imens jeg maler eller skulpturerer, og som bliver fortalt af Clarissa selv, så oplever jeg et dybere flow og fordybelse i de processer, som jeg er i gang med. Det er selvfølgelig ikke kun Clarissa som fortæller historier, men den mundtlige fortælle-tradition som samlet hele. Det lyder dejligt, at historierne skulle gå udenom egoet, og direkte kommunikerer med ens sjæl og ånd. Den tanke er jeg ret vild med.
Hvordan det mon virker for børn, når de får fortalt historier? Der er forskel på arketypiske historier, og de fortællinger vi skaber i dag. Det virker lidt som om, at de pædagogiske børnebøger der bliver udgivet, taler mere til egoet, en til det ubevidste og sjælen. Jeg er vild med eventyr og arketyper!
Link til interviewet som citatet var taget fra med Clarissa

No comments:

Post a Comment