April 07, 2010

Jubii! Jeg har syet en dukke! (Del 1)


Jeg har længe haft lyst til at lave en dukke ud af stof. Jeg har været fascineret af amerikanske dukke-kunstnere, som laver de flotteste dukker i farvestrålende mønstre og dekoreret med perler og masse andet. Her er et link til en god side: http://dollmakersjourney.com/. Jeg kan selvfølgelig ikke skabe så komplicerede ting (endnu), men fandt et mønster, som så meget nemt ud: http://www.tante-andante.dk/images/Dukke%20moenstre/DSCN1109.JPG. Jeg fandt et gammel lærredsgardin frem, og begyndte at klippe og sy. Jeg opdagede, at jeg kunne finde ud af det! Fantastisk følelse! Min dukke er en engel, som skal have de farver tøj som man kan se på det ene billede. I morgen skal hun males, så hun ser sød ud, og så begynder jeg at sy! Det som også er skønt ved denne dukke er, at de små fejl og uligheder, ikke synes ret meget på dukken! Det ser bare lidt sødt og rustikt ud. Det er en helt anden følelse at lave en stofdukke, end at lave en håndmodellerer. En helt anden æstetisk proces, som har andre sanseoplevelser. Dejligt! Jeg opdagede også, at denne type dukke kan bruges til at spille animationsteater med. De er enkle, men stadig meget mobile, og kan derfor nemt animeres. Ah - jg føler mig så inspireret.

No comments:

Post a Comment